Plaská 7, Praha 5 – Újezd, Malá Strana
+420775274281

Autismus – Praktická příručka pro rodiče

Jak rozumět autismu, ADHD a životu, když zrovna nedává smysl

 

autismus-alan-yau

Tato skvělá a jednoduchá kniha dává jasné a jednoduché informace rodičům. Dává nejen rady, ale ukazuje, jak je můžeme prakticky využít v každodenních situacích. Je napsána s hlubokou znalostí autismu a, co je nejdůležitější, opravdovým pochopením toho, jak autismus ovlivňuje každodenní život. Alan Yau chápe nutnost intervence, která se zaměřuje na stavění spojení a radostné sdílení veselých chvil, stejně jako potýkání se s věcmi, které jindy zase život ztěžují. Velmi tuto knihu doporučuji.“
– Gina Davies, jazyková terapeutka a specialistka na řeč

Cena: 149,- Kč, včetně DPH objednejte ZDE

O knize: Teorie je skvělá, ale jako velmi zaměstnanému rodiči malého dítěte s autismem vám možná přijjde více vhod praktická příručka s konkrétními nápady, tipy a strategiemi, které budete moci okamžitě uplatnit. Možná hledáte knihu, která je stručná a jasná a pochopitelná, je to tak? Pak je tato kniha právě pro vás! Považujte tuto knihu za sbírku jisker. Skutečné jiskry dokážou zažehnout oheň. Jiskry v této knize zažehnou nápady ve vaší hlavě, jak pracovat s Vašim dítětem, které žije s autismem.

O autorovi: Alan Yau je zakladatelem Autism Sparks, webové stránky a facebookové stránky věnované podpoře rodičů dětí s autismem. Pracoval přes 20 let s dětmi s autismem v různých rolích, prvně jako poradce na letním táboře v New Yorku, a v poslední době jako poskytovatel služeb pro autisty v severním Londýně.

Obsah knihy:

Předmluva

Úvod

Kapitola 1: Co je autismus?

  • Jak častý je výskyt autismu
  • Triáda postižení
  • Sociální interakce
  • Sociální komunikace
  • Rigidita v myšlení
  • Smyslové vnímání
  • Nerovnoměrné nadání
  • Silné stránky
  • Obtíže
  • Nedokáže, anebo nechce?
  • Intervence
  • Zaujetí
  • Shrnutí

Kapitola 2: Intenzivní hra

  • Co je intenzivní hra?
  • Jak se více věnovat intenzivní hře
  • Buďte nejzajímavější věcí v místnosti
  • Nechte se vést svým dítětem
  • Bavte se, všímejte si věcí, které fungují, a dělejte je častěji
  • Ale moje dítě je už starší
  • Dopřejte si čas a užívejte si to
  • Pár dalších nápadů pro intenzivní hru
  • Z automatu na manuál

Kapitola 3: Pozornost

  • Proč je těžké získat si pozornost vašeho dítěte
  • Proč je důležité získat si pozornost
  • Jak si získat a udržet pozornost
  • Jste to vy, kdo určuje aktivity
  • Co když už mám starší dítě?
  • Prostě to vyzkoušejte

Kapitola 4: Ukažte to

  • Všichni myslíme v obrazech
  • Vizuální pomůcky
  • Nejdřív to, a pak tohle

Kapitola 5: Pohoda

  • Úzkost
  • Váš špatný den
  • Špatný den Vašeho dítěte
  • Já ale nemám čas
  • Opravdu neklidné děti

Kapitola 6: Všeobecná doporučení

  • Kdy pracovat s dítětem
  • Buďte trpěliví – dejte tomu čas
  • Prostředí
  • Jasně stanovená a vysoká očekávání
  • Vaše reakce je nesmírně důležitá
  • Styly učení
  • Opakování
  • Využití zájmů dítěte
  • Mluvte jednoduše
  • Rituály související se střídáním činností
  • Sociální požadavky a učení
  • Učte v jednu chvíli jen jednu věc

Kapitola 7: Chování

  • Co způsobuje dané chování

Kapitola 8: Technologie

Pár myšlenek závěrem

Doporučení pro další četbu

Ukázka z knihy

Poprvé, když jsem potkal Emmu, seděla v pískovišti a tiše si užívala toho, že prosívala písek mezi svými prsty. Její poradkyně seděla kus od ní a sledovala ji při hře. Pracovala s Emmou už natolik dlouho, že věděla, že v tom pískovišti stráví nějakou dobu. Když jsem si přisedl na kraj pískoviště, zdálo se, že si toho Emma téměř nevšimla. Začal jsem nabírat písek a prosívat ho mezi svými prsty. Emma si mě stále příliš nevšímala. Po nějaké době jsem nabral písek a jemně ho nasypal Emmě do dlaně zrovna ve chvíli, kdy chtěla jednou rukou nasypat písek na prsty druhé ruky. V tu chvíli mi Emma nastavila dlaň, aby zachytila písek, který jsem jí nabízel. Krátce se na mě podívala. Byla to malá jiskřička spojení. V téhle hře jsme pokračovali ještě další půl hodiny, kousek po kousku. Emma mi začala důvěřovat coby kamarádovi ve hře, která ještě před chvílí patřila jenom jí a očekávala momenty, kdy jsem byl na tahu, abych do její nastavené ruky nasypal nabízená zrnka písku.

Během toho léta a dalších let, jsme spolu na tom pískovišti strávili mnoho času. Houpali jsme se na houpačkách, foukali jsme bubliny nebo si stále dokola zpívali tytéž písničky. Nikdy v tom nebyl žádný plán, prostě jsme si jen užívali času, který jsme spolu trávili. Nedělal jsem nic, co by stálo za řeč, jen jsem doslova trávil čas v Emmině světě a ona si mě za to oblíbila, protože to nikdo jiný doopravdy nedělal. Čím více času jsme spolu trávili, tím více mi Emma věřila a byla ochotná dělat to, o co jsem ji žádal. Ze začátku jsem to byl vždycky já, kdo za ní přicházel, ale brzy to byla Emma, která za mnou přibíhala, hned, jak mě spatřila.

Když ji její poradci nemohli přimět, aby se šla účastnit táborových aktivit, Emma se mnou šla s radostí do kuchyně, kde měla připravenou další aktivitu. Ale jak jsem později zjistil, hned jak jsem z místnosti vyšel ven, vstala a opustila ji také.

Emma měla ve své chatce výborné poradce, kteří měli skvělé výsledky s jinými dětmi se speciálními potřebami, ale Emmin autismus způsoboval, že pro ně bylo velice těžké s ní komunikovat. Pokud by si ale udělali čas na to být více s ní, věřím, že by si také získali její důvěru.

Zkuste přijít na to, které věci vaše dítě zajímají a podporujte jej v jeho zájmech. Zapojte se do aktivit, které s nimi souvisejí způsobem, který bude pro vaše dítě přijatelný. Podřiďte svou účast jejich podmínkám, ale nebojte se jemně rozšiřovat hranici, kterou je ochotno akceptovat. U dítěte, které je plně pohlceno nějakou aktivitou, je méně pravděpodobné, že bude lézt po zdech nebo se pokusí vylézt oknem, navíc ještě, když jste tam s ním a projevujete stejnou míru zájmu. Buďte kreativní, přehánějte, buďte blázniví. Když nic jiného, alespoň budete zajímaví pro svoje dítě a to je přece dobrá věc!

Mnohé děti s autismem mají rády mazlení a škádlení a hry na honěnou. Některé si užívají hru, která zahrnuje otáčení nebo „zalehávání“ a objímání. Dobrou představu získáte, pokud budete pozorovat své dítě při hře. Pokud se točí, hledejte cesty, jak ho roztáčet. Pokud máte odvahu, točte se s ním. Pokud se často schovává pod polštář nebo matraci gauče, bude jej bavit, když je přikryjete velkým polštářem.

Někteří lidé s autismem také říkají, že mají rádi pocit tlaku. Na druhou stranu, jsou děti s autismem, které nemají rády dotek. Jiné zase naopak vyžadují silný dotek – chtějí být silně objímány, ale nemají rády letmý dotek. Další zase mrzutě přijímají dotek bez předchozího varování. Jsem si jistý, že víte, co z toho platí pro vaše dítě. Své dítě znáte lépe než kdokoliv jiný. Myšlenky z této knihy si uzpůsobte tak, aby vyhovovaly vašemu dítěti.

Pokud by měla být jediná věc, o které bych si přál, abyste si odnesli z této knihy, tak, navzdory tomu, že se budu opakovat, to je následující: přidávejte se ke svému dítěti v jeho hře, hrajte si tak, jak si hraje ono, hrajte si pro radost ze hry, hrajte si pro zábavu! Jednou z hlavních obtíží autismu je sociální interakce – ostatní děti si umí hrát samy od sebe, ale vy budete muset aktivně svoje dítě naučit, jak si hrát s druhými. Dobrou zprávou je, že je to velká legrace a zdroj velkého uspokojení.

 

Ani ty nejlepší informace nemohou nahradit možnost probrat konkrétní situaci s někým, kdo vám rozumí. Proto poskytujeme konzultace pro rodiny a organizace.