Autismus – Meltdown a shutdown

Dva termíny, které je dobře znát a rozumět jim – Meltdown a Shutdown, často nesprávně souborně překládané slovem záchvat.

Meltdown (autistická krize) – je nejčastěji důsledkem přehlcení nebo smyslového přetížení a může se projevovat souborem kompenzačních chování – křikem, neřízeným pohybem, stimmingem, sebepoškozováním, atp. Smyslem meltdownu je kompenzace přehlcení.

Co samotní autisté doporučují dělat v případě meltdownu (zdroj: http://autisticadvocacy.tumblr.com/post/108934671666/10-ways-to-alleviate-an-autistic-meltdown)

  1. Schovejte se pod těžkou peřinu nebo více přikrývek. Řadě lidí opravdu pomáhá uklidňující tlak. Takto vznikl i pověstný objímací stroj Temple Grandin. Někdy se doporučují váhové vesty, ale jen na chvíli.
  2. Snažte se najít bezpečné místo, jako je domov. Veřejný prostor není bezpečným místem, je lepší se třeba stáhnout na toaletu.
  3. Napijte se vody nebo čaje, což vám pomůže k prohloubení dechu, které může vést ke zklidnění.
  4. Poslouchejte oblíbenou hudbu a u toho se pohupujte dle potřeby.
  5. Pusťte si oblíbený film, u kterého se pohupujte. Klidně si u toho i hrajte s nějakou stimovací hračkou.
  6. Hrajte si s oblíbenou stimovací hračkou, jako jsou provázky, vplétací kroužky, omalovánky a plyšáci.
  7. Pomazlete se s něčím jemným.
  8. Masírujte se terapeutickým hřebenem – vhodná alternativa k těžké přikrývce, pokud jste venku.
  9. Jděte se projít nebo houpat na houpačce.
  10. Kousejte kousátko.
Všimněte si, že zde není nic o tom, že člověk v meltdownu by se měl tahat, mělo by se na něj křičet nebo by se měl nějak fyzicky omezovat – tyto věci totiž v drtivé většině případů nefungují a působí buď viditelné poškození (zhorší meltdown) nebo neviditelné (vedou k poklesu sebeúcty a sebevědomí).

Shutdown (vypnutí) – je formou zvládání, která se projevuje tak, že se autista snaží maximálně omezit veškeré smyslové vstupy – může být doprovázen pasivní nebo strnulou polohou, fixací pohledu na dané místo. Často je možné, že si zejména dítě s autismem lehne a nehnutě leží na zemi. Shutdown může mít různou délku – od několika minut po několik hodin. Shutdown je kompenzačním mechanismem, který je většinou nastartován zvýšenou hladinou úzkosti nebo smyslovým přetížením. Člověk s autismem se jeho prostřednictvím snaží předejít meltdownu. Může se jevit uzavřený do sebe, nemusí reagovat na vnější podněty, oslovení, atp.

Co samotní autisté doporučují dělat v případě shutdownu
V žádném případě se člověka, který prochází shutdownem nesnažte fyzicky omezovat, silou odtáhnout, atp. Nejenže to nepomáhá, ale zvyšuje to riziko meltdownu. Nechte člověka v shutdownu v klidu, případně se k němu přidejte. Některým lidem v takový moment vadí dotek, jiným přináší silné hlazení v oblasti zad úlevu. Ve chvíli, kdy je člověku lépe a začíná reagovat mu pomožte se zvednout. Volte pomalé a jisté pohyby. Jakmile to bude možné, vyhledejte klidné místo s minimem smyslových podnětů.

Shutdown a meltdown nejsou projevy mentálního onemocnění ani mentální retardace. Jde o samoregulační mechanismy senzoricky přetíženého mozku nebo člověka, který čelí kritické míře úzkosti. Mohou nabývat různých forem a projevů, od velice fyzických, až po čistě verbální. Dítě nebo dospělý, který prochází meltdownem vám nenadává – snaží se kompenzovat. Nehádejte se s ním proto zpět a nebojujte.

„Ty jdi do prdele.“ Řekl mi Petr, asi devítiletý autista. Šel po obrubníku, podél rušné silnice a já jsem chtěl, aby šel do většího bezpečí na chodník. Petr mi nechtěl nadávat. Znali jsme se teprve pár minut a jeho jediným přáním bylo, abych z jeho života v tu chvíli doslova zmizel, stejně jako celá situace, ve které se ocitl. Nebylo to nic osobního, bylo mu prostě nepříjemně a přál si, aby to skončilo. O pár minut pozdějí jsme si povídali v klidnějším prostředí o tématu, které ho zajímalo – počítačových hrách a o jeho rodině a zájmech. Zcela v klidu a kamarádsky.

Namísto rychlých soudů je třeba hledat příčiny. Jejich pochopením pomůžeme k lepší pohodě autistovi i jeho okolí.